Lelystad naar Oostende

img_8289-600-x-400Zoals eerder gemeld had ik een reis voorbereid om de Oostkust van Engeland te verkennen, voornamelijk de rivieren. De planning: IJmuiden, Scheveningen, Roompot, Oostende, Duinkerken, daarna de oversteek naar Engeland; Ramsgate, Faversham, Chatham, Queensboro, London, Queensboro, Burnham, Ipswich, Woodbridge, Shotley point (Harwich), Ramsgate, en weer terug naar het vasteland; Duinkerken, Roompot, Scheveningen en IJmuiden. De te bezoeken rivieren: De Swale, De Medway, De Thames, The river Crouch, the Orwell, the Deben en the Stour.

Op 17 juli vertrokken van Lelystad naar IJmuiden, ongeveer 8 uur op de motor vanwege weinig wind en uit het zuidwesten. De noordzeekanaal ben je sowieso alleen aan het motoren. oostkust-engeland1-005-1De Safety die mee zou gaan op de trip samen met de Par Bleu was daar al aangekomen. De volgende dag met zw 4-6 scherp aan de wind gezeild, en het laatste half uur op de motor van IJmuiden naar Scheveningen. Doordat we verkozen te zeilen, haalden we niet de 5 mijl/uur en kwamen we pas na de kentering aan bij de haven. Dit gaf een hele sterke stroom tegen voor de laatste drie kwartier. De windverwachting voor de volgende morgen was zw 6-7, dus we bleven een dag extra in Scheveningen. Carla had een verkeerde pil ingenomen dacht ze en had last van een droge mond.

Twee dagen later op de 20ste, meldde de Safety ons vlak na vertrek uit Scheveningen, dat ze teruggingen omdat Ully pijn op de borst had. Ze werd naar het ziekenhuis vervoerd, waar ze een complete onderzoek kreeg, maar niets verder aan de hand bleek, -misschien te gespannen-?. Ze bleven daarom tot de 22ste in Scheveningen. Wij voeren ondertussen met een flinke w/nw wind van 5 -6 bft naar de Roompot. Carla had met opzet geen pil genomen deze keer maar bekocht het met flinke zeeziekte. Die was blijkbaar nog niet ingezeild/geschommeld. De volgende dag kon ze echter weer bijkomen omdat de wind toenam tot 8 bft en het flink buiig werd. Ondertussen hadden we van de Par Bleu die ons zou ontmoeten in de Roompot vernomen dat ze motorpech hadden gekregen. (Motor op hol geslagen). We zagen ons al alleen de tocht verder doorzetten. Tot Oostende hadden de twee andere boten nog kans ons in te halen.

Op de 22ste voeren we weer uit met een mooie westenwind 3/4 en kwamen na circa 4 uur aan in Breskens. Carla begon weer te wennen aan het water en de golven. We kregen ook bericht van de Safety en de Par Bleu dat ze ons achterop kwamen. We spraken af elkaar in Oostende te ontmoeten op de 23ste. De hierop volgende verslagen komen aan de hand van de Par Bleu. Aan het eind daavan geef ik nog een aantal technische details.

This entry was posted in 2008 Thames en andere rivieren Oostkust. Bookmark the permalink.

Comments are closed.