Logboek van Nube Gris 19 juli-2011:
De 18e was het rotweer, wk 7 en de hele dag. Weer dus een rustdag weg en de vijfde dag verspeeld. Maar we laten ons niet sarren door Odin. We brachten de dag door met nog een wandeling, inkopen etc. De 19de was de belofte ZW tot Z wk 4/5, ideaal voor een trip naar Cuxhaven ipv Helgoland. Het plan was daarom, om 6 uur te vertrekken en ongeveer 10 u over te doen.
‘sMorgens was de Ignace echter helemaal ingebouwd en ipv 6 u werd het 6.40 u voor we konden vertrekken. Een prima zeildag en zeker voor de snelle boten die de hele trip met halve wind konden doen. Daar was de Nube Gris niet tegen opgewassen natuurlijk en we moesten dan ook af en toe de motor bijzetten om ook het gemiddelde van 6,5 kn door het water te halen. Om 15.45 u waren we dan ook allen keurig op tijd in Cuxhaven. Voor het eerst was de hele ploeg bij elkaar. Eigenlijk hadden we toen beter door kunnen varen naar Brunsbuttel met het lopende tij mee. Een goedkopere haven met een grote supermarkt dichtbij. Maar ik let teveel op ons quotum van max 8 a 9 uur varen. Iedereen had genoten van de trip. Toch weer een vierde zeildag in 10 dagen, evenveel als Ger in vijf weken J.
Logboek van Nube Gris 20 juli 2011:
Niemand wilde om 2 uur opstaan en om geen dag te verliezen toch twee uur na Hoogwater vertrokken van Cuxhaven naar Brunsbuttel c.q. Rendsburg.We moesten het bezuren met 2 a 3kn tegenstroom. Dus pas om 11.30 u bij de sluis en wachten tot 12 uur om eindelijk op weg te zijn naar R. Maar het was zonnig weer met de wind steeds pal op kop. De Blazing Moon zat te slapen want zij lagen op ramkoers met de grootste boot van die dag. Een flinke stoot op de hoorn en ze wisten niet hoe snel ze uit de weg moesten. Ik had hun twee seconden ervoor ook al opgeroepen op de marifoon en Leni van de Joleroni ook op de portofoon. Een goede les.
Vlak voor de haven in R. toen ik plotseling gas terugnam, floepte de motor zonder waarschuwing uit en wilde niet meer starten. Met een snelle sleepactie van de Joleroni zaten we enkele minuten later om 17.30 u veilig in de box. Natuurlijk alles weer gecontroleerd, maar groffilter brandschoon, alleen geen diesel door het fijn filter. Die zag er ook goed uit. Toch maar vervangen en de motor ontlucht. Het liep weer als vanouds. De theorie van een van de deskundigen, een luchtbel door het plotseling gas terugnemen, ik weet niet hoe die luchtbel daar kan komen, maar was allang blij dat alles weer werkte.
Ik moet zeggen dat er een grote gebondenheid is in de groep. Iedereen staat klaar om de anderen te helpen en zo hoort het ook bij een club. We delen het goede weer en verzinnen wel wat bij slecht weer. Daar zijn zelfs twee nederlandse gezegden voor bedacht, gedeelde smart is halve smart en het omgekeerde met vreugd dacht ik J.
3 Responses to Norderney naar Cuxhaven/Rendsburg