Cuxhaven naar Helgoland/Norderney

Logboek van Nube Gris 02-08-2011;

Vertrek 7.00 u. Wind verwachting omlopend 2 sterkte. Dus dat betekent motoren de hele weg. Onze planning was in vijf uur naar Helgoland te varen. Dat kwam naar verwachting uit en om 12.08 u lagen we in Helgoland. Even was er paniek toen we de Joleroni een boei aan de verkeerde kant zagen nemen en gelijk dachten dat hij de verkeerde haven binnen ging. Ze zaten echter goed en dan nemen we de opmerkingen daarna met een een glimlach aan. Je kunt beter op tijd waarschuwen.

In de haven maakten de nieuwelingen meteen kennis met het verhalen van de boten, maar even later was het tijd voor wandelingen en goedkoop tanken en alcoholische dranken kopen. Volgens de regels voor eigen gebruik. ’s Middags was het lekker genieten onder een tentzeil en gingen de mensen op hun achterdekjes kijken naar de anderen hoe die ook weer zaten te genieten. Zo kun je best lol hebben. Maar dit was dolce far niente. Luisteren naar het gekabbel van het water om de boot, een puzzeltje maken, nog een paar bierworstjes en knabbel en babbel spul eten etc. Morgen hoeven we pas om 12 uur weg, dus wie een wandeling over het eiland wilde maken kon op zijn gemak de tijd bepalen.

Helgoland naar Norderney:

Logboek van de Nube Gris 03-08-2011:

Schatting, 7 a 8 uur varen afhankelijk van de snelheid door het water. De windverwachting was SE – E 4 a 5 bft maar afnemend. Dat kwam ook uit. Bij het begin echter moest de Nube Gris een rif steken, want de golven waren hoog en zaten dwars op het schip. Met de halve wind van 5 bft raakten we bijna het water. Zeer ongemakkelijk varen, dit als gevolg natuurlijk dat de grote boten snel wegliepen (voeren in dit geval).

De zon kwam maar niet door al werd het lichter in het westen. De wind bleef echter afnemen en ondanks verwoede pogingen van de Joleroni meer snelheid te maken met een spinnaker, moesten zij uiteindelijk ook aan het ijzeren paard. Om 19.30 u voeren we de bomvolle haven van Norderney binnen. We gingen zes dik aan een hoge steiger liggen, waar Carla met moeite via de hoge trap aan wal kon komen. Gelukkig was de havenmeester er nog en konden we ook douchekaarten etc krijgen. Even later moesten we van hem verkassen want het lag te gevaarlijk voor andere boten, al werd er geen wind verwacht die avond.

Ditmaal geen tijd gehad om foto’s in te sluiten. Morgen weer met tegenwind volgens de voorspelling naar Lauwersoog. Dat wordt een late aankomst en in de buitenhaven slapen. Maar we zijn dan weer in het land en gwoon bereikbaar.

This entry was posted in 2011 Denemarken. Bookmark the permalink.