Lauwersoog naar Grou/Lelystad

Logboek Nube Gris 5 augustus 2011;

Vertrek om 7 uur  om op tijd de sluis Dokkumer Nieuw Zijlen te halen. Motoren de hele dag tot aankomst om 16.00u in Grou, maar genoeg te zien onderweg. Ondanks dat we niet zeilen, vind ik de tocht door  Friesland altijd leuk. Friesland doet veel voor de zeilers en motorboters. Er zijn bv op de staande mast route drie aquaducts aangelegd, en de staande mast route is verlegd na Lelystad om verkeersbruggen te vermijden.

Bovendien is het korter dan Lauwersoog/Vlieland/Lelystad, zelfs met een goed lopende wind uit de juiste richting. We kwamen nu bekenden tegen, zoals plotseling Greet en Jan van de Sunfish-club die we in Dokkum zagen met hun boot uit Koog a/d Zaan, en medeclubleden uit WVL Lelystad die ook naar de Oostzee waren geweest.

In Grou was het stampvol vanwege de Sneekerweek, maar net toen we vlak bij de pizzeria weg wilden varen riep een havenmeester van Zeilmakerij Molenaar ons toe dat hij geen klanten meer had voor die dag en dat we zijn vier ligplaatsen mochten gebruiken. Mooi voor 50 euro totaal, iedereen electriciteit/water en douches /toiletten verderop. Joleroni heeft al een zeil van Molenaar en heeft gelijk een offerte gevraagd voor een nieuwe Hi-Aspect zeil. Kijk zo krijg je klanten! Om 19.30 u hadden we onze laatste gezamelijke maaltijd waarbij de vlootvoogd zeer in verlegenheid werd gebracht door al de attenties. Het eten was goed maar de service erbarmelijk, en ze hadden geen desserts!

Logboek Nube Gris 6 augustus 2011;

Nog even om 8.45 u 20 liter diesel bijgetankt. De prijzen zijn flink gestegen, 1,54 euro /l (vergelijk dat met Helgoland 1,02 eu/l). Onderweg een drukte van belang vanwege de Sneekerweek, maar ook op weg naar Stavoren, het Skûtje silen, als dat goed gespeld is, even buiten de haven van Stavoren. Hier namen we afscheid van de Blazing Moon en buiten de sluis, waar we bijna twee uur moesten wachten voor we erdoor waren, van de Joleroni. De Ignace zijn we in de drukte kwijtgeraakt, maar latere informatie leerde dat zij in Enkhuizen overnacht hebben en de volgende dag met harde wind toch veilig thuis waren gekomen.

Na de sluis was het nog vier uur motoren naar Lelystad omdat de wind zakte naar 2 bft. Wel even voor aankomst nog door een onweersbui helemaal nat gesproeid. Positieve kant, de boot was gelijk schoon gespoeld. Door het oponthoud in Stavoren was het veel te laat geworden en bleven we maar slapen op de boot om de volgende dag alles op te ruimen.

Tot slot: nogmaals bedankt voor de reacties en hopelijk was het een beetje informatief. We hebben ondanks alle slecht weer toch zo’n 11 dagen kunnen zeilen, 7 verwaaidagen gehad en 10 motordagen, inclusief tweemaal de staande mast route en Kieler kanaal. Geen slecht gemiddelde, als je ziet hoe anderen weinig hebben gezeild.

This entry was posted in 2011 Denemarken. Bookmark the permalink.

4 Responses to Lauwersoog naar Grou/Lelystad