Lauwersoog naar Norderney
De 23ste was de verwachting 5 a 6 bft van de Duitse weerstation. Later in de middag wel afnemend naar 4 a 5, maar we bleven naar goede gewoonte (=niet uitvaren bij wk 6). Laat ze ons maar watjes vinden, maar we zoeken de problemen niet op. We kennen onze boot goed en hebben ook wk 8 en 9 mee ondervonden maar we zeilen voor ons plezier en doen niet aan uitputtings wedstrijden.
Het was overigens een prachtig zonnige dag wat enige twijfels opriep (waren we maar gegaan) maar dat mocht de pret niet drukken. Een lekkere lekkerbekkie met frites op de dijk en zeetong en twee schierpannetjes (garnalen in aioli saus) van de Safety boy and girl waren perfecte steuntjes. Daarna met een hele ploeg op een screen Nederland- Chili gekeken en genoten.
Uiteindelijk op de 24ste vertrokken om 10.05 en aankomst 19,05 uur in Norderney. De Safety had een olie/water lekkage probleem bij vertrek. Het nieuwe waterglijlager van hen lekte en vulde de ruimte achter de motor. Ik gebruikte een tie-wrap om het iets aan te trekken. Dat loste het waterprobleem op maar de lekkage van de diesel was niet te verklaren. We besloten het goed in de gaten te houden en toch te vertrekken.
Volgens de baz berichten was het Westgat naar het noorden en oosten verplaatst, dus waar eerst een ondiepte was is de zandplaat nu weg. Een vreemd gevoel maar de nieuwe diepte was 3 a 3,5 meter. Het was een motoren, zeilen en motorzeilen tocht. Variatie; 3 tot 8,4 sog (speed over ground), een koude tocht 12 a 13 graden. En we kwamen allen klappertandend en rillerig in Norderney aan. Echter geen voorspelde onweersbuien en een beetje dom dat we slechts zomerkleding meehebben op een paar warme truien na.
Bij de aankomst voor Norderney was de Sluchter boei nergens te vinden. We voeren achter een Dehler 35 CWS aan en vertrouwden op zijn dieper stekende kiel van 1,95 meter J. Bij de ondiepte van 2,6 m waren we bliij dat we met hoogwater binnenkwamen. Later bij de havenmeester vertelde hij dat meer mensen vertouwden op de kaarten van 2013 maar dat de Sluchter naar het noorden en oosten verplaatst was. Toch maar goed naar de baz berichten kijken!
Norderney naar Helgoland:
Om maximaal van de stroom te profiteren vertrokken we om 6.15 u. Aankomst 12.45 u. bij een zwakke wind uit het NO, dus scherp aan de wind voor het eerste deel. Het dieselprobleem van de Safety was nog niet opgelost. Maar we noteerden dat dat iedere keer gbeurde bij het vol tanken. Misschien een scheurtje in de tank bij volle tank? Wij hadden datzelfde probleem vorig jaar op de Nube Gris. Dus we gaan een test doen bij de volgende vulling. Punt is dat na het schoonmaken iedere keer alles droog blijft en geen lekkage te bespeuren valt.
We hadden een voorspoedige tocht met slechts twee uitwijkmanoeuvres voor twee schepen op weg naar de Jade. Vlak bij de Weser boei draaide de wind plotseling naar het NW en nam toe tot 5 bft. Oorzaak een opgekomen bui. Het was een koude wind maar ditmaal waren we ertegen gewapen. Iedereen had thermisch ondergoed aan en we kwamen met een stalende zon Helgoland binnen. In de haven was het bijna leeg. Later in de zomer zal dat wel anders zijn.
Middag, en bij een temperatuur an rond de 20 graden weer de nodige geestrijke vocht ingeslagen en verder geluierd. Vroeg naar bed want de volgende dag stond weer een korte trip naar Cuxhaven op het programma.
4 Responses to Lauwersoog naar Norderney/Helgoland