Cuxhaven naar Bremerhaven

Cuxhaven naar Bremerhaven 4 juli

Wind NW tegen en later iets krimpend precies waar we heen moesten. De bedoeling was stroom mee gedurende 3 uur uit Cuxhaven, daarna een kering van een uur en dan de vloedstroom mee naar Bremerhaven. Dat lukte geheel en in 7 uur varen (motoren en motorzeilen) lagen we voor de sluis te wachten. Dat betekende nog een half uur extra want hij ging op het uur open.
Maar het weer was warm en bood perspectieven voor de volgende dagen.IMG_0516

Het was even zoeken naar de jachthaven van 4 jaar geleden, maar alle gastplekken waren weg, want de hele kade werd verbouwd en in oktober moeten er compleet nieuwe faciliteiten liggen. Gelukkig was er nog een havenmeester die ons in het nog bestaande clubgedeelte toegang gaf via een roestige draaibrug. Havengeld 10 euro voor de Nube Gris, goedkoopste van de hele tocht, en inclusief electra en water.

Bremerhaven 5 juli

’s Morgens vroeg op pad om een bankautomaat te vinden en alvast kaarten te kopen voor de trip naar Bremen op zondag. Gelijk even gevraagd naar de supermarkten. Met Carolien en Ully nog even naar het Klimahaus gelopen en de toren ingegaan met uitzicht over de havens en wateren. Steven zou Carolien weer aflossen en berichtte dat hij 14;15 u zou aankomen. Dat werd door fileleed 17.00 u. Carolien vertrok en later op de avond kregen we bericht dat ze veilig thuis was gekomen. Ondertusssen hadden Ully en Steven plaatsen gereserveerd voor ons in een restaurant met een grote screen voor de wedstrijd Ned.-Costa Rica. We moesten lang wachten voor de winst. We lagen dan ook pas rond 1.30 u in bed.

DSCN0886Bremen 6 juli

We hadden al de kaarten, dus half twaalf waren we in Bremen (zie het oude stationsgebouw op de foto). Gedurende de rest van de middag konden we van alle openbaar vervoer gebruik maken. Ully had een beetje last van het lopen, dus we hebben een aantal keer gebruik gemaakt van de bus en een paar gelegenheden overgeslagen wat we de vorige keer wel met Fred en Corry bezocht hadden. Natuurlijk weer de pracht van de “Schnoor” aanschouwd. Het was 33 graden ondertussen. Iets vroeger dan gepland waren we weer terug op de boot waar we een paar uur later getracteerd werden op een hevige onweersbui.DSCN0885

Bremerhaven maandag 7 juli

IMG_0518De temperatuur was na de bui van gisteren gezakt naar een 25 graden, maar geen regen en wel beetje bewolkt, maar dat gaf toch een aangenaam gevoel.  We brachten nog een bezoek van een paar uur aan het Klima Haus: Over Klimaat en de vooruitzichten en mogelijkheden om er iets aan te doen. Natuurlijk waren er ook veel winkeltjes waar we Ully een aantal keren kwijt raakten. Voor 6 uur moesten we terug zijn om te verkassen naar de buitensteiger.

Gedurende de week werkte de oude draaibrug niet overdag, dus als we moesten wegvaren dinsdag morgen, moesten we die avond naar buiten. Na toegang via de wifi op de site van nautin.nl, had ik slecht nieuws voor de Safety. De verwachtingen zijn bar slecht en misschien wel van dien aard dat we tot donderdag of vrijdag moeten wachten voor onze trip naar Norderney.DSC01018

Bremerhaven 8 en 9 juli

Voorlopig lijkt het weer af te zwakken op donderdag en de wind naaar het oosten te ruimen. De Safety was het heien vlak bij hen zat en verkastte naar een andere haven iets verderop. Wij hadden er niet zo veel last van en bleven op locatie. Morgenavond maar weer kijken naar Nederland – Argentinie.
This entry was posted in 2014 Hamburg. Bookmark the permalink.