Bremerhaven 9 juli
We waren uitgenodigd door S & U op de koffie. Een fijne ligplaats zonder gehei
en een tractatie op mango-walnoten chocolade cake, persoonlijk gebakken door de waardin van Im jaicht cafe. Ully en Carla gingen daarna de was doen en we spraken af elkaar later bij de voetabalwedstrijd Ned- Arg weer te zien bij het gorte TV-scherm.



’s Avonds volgden wij natuurlijk de wedstrijd, verloren op penalties en lagen pas om half twee in bed
.

Bremerhaven naar Norderney 10 juli
Om 10.45 werd de brug keurig door de havenmeester (een goed engels sprekende Duitser) voor ons opengedraaid en waren na een half uur wachten op de sluis rond 10.35 bij de de sluis waar de Safety doorheen moest. Om 10.40 zetten we koers nar Norderney. Eerst 1,5 u stroom tegen daarna 5 uur stroom mee met een kering en even later met stroom mee de haven van Norderney binnen. Alles keurig berekend door de vlootvoogd want we waren in een recordtijd van negen uur in de haven. Natuurlijk op de motor want de weinige wind die er was, was ook tegen.
Na de tocht nog een afsluitend borreltje, waarbij wij de gezamelijke tocht zouden afbreken want Steven moest uiterlijk maandag weer aan de slag op zijn werk. Ik kreeg nog een lekkere fles Guatemaalse rum die ik zeker goed zal laten smaken. De maaltijd erna met gekruide varkensfilet en aardappeltjes met romaase sla, avocado en olijfjes smaakte des te beter.

Norderney naar Lauwersoog 11 juli
Ik had nog naar het weer gekeken en zag dat het zaterdag boksen tegen de wind voor het grootste tijd zou worden, noord en noordwesten. Ondanks dat we allebei best moe waren van het lang opblijven woensdag en de lange tocht naar Norderney, besloten we toch mee te gaan met de Safety.Weer klopten de berekeningen uitstekend, maar de wind was pal van achteren en er was een flinke deining met grote rollende golven. Ik had een bulletalie gezet maar op de hoge golven had ik soms geen sturing en we kregen een paar keer de wind achter het zeil waar ik glukkig met de motor, die ik wel aan had om erdoor te trekken, wel uit kwam. Even later streken we het grootzeil.
De Safety had geen motor aan en voer met iets minder ruime wind met grote voor de windse slagen toch met goede snelheid om ons bij te houden. Allebei hebben wij verschillende klapgijpen gekregen met de steeds harder waaiende wind. zowel Carla als Steven hadden allebei een klap van de grootzeil blok gekregen en hebben er een blauwe plek van overgehouden. Bij het binnenlopen van het Westgat kregen we op ingedraaide fok en zonder motor zelf een begin windkracht 7 om de oren. Het woei zelf in de sluiskom hard en we waren dan ook blij toen we in de sluis lagen. Toch alles binnen 8,5 uur gevaren. We waren zo moe dat zelfs de kibbeling en friet op de dijk ons niet zo goed smaakten als vorige keer.