Terneuzen naar Antwerpen

Donderdag 23 juli

Na de schroefperikelen van gisteren om kwart voor een weer op pad gegaan naar de sluis. Het eerste contact met de sluis was niet veelbelovend. Er was een volle lading in de sluis (negen aken, waarvan een met gevaarlijke lading, dus we mochten niet aansluiten). We moesten wachten op de tweede schutting.

Eindelijk mochten we bij de tweede schutting aansluiten met nog net genoeg plaats achter de laatste twee aken. Pas om 20 over vier voeren we de sluis uit. Ik maakte me zorgen of we de opening van de keersluis in Antwerpen nog zouden halen (zoals gezegd om 22.00 ging hij dicht). De wind stond N en NW dus niet W zoals we dachten. Met alleen de fok uit en motor bij haalden we tot 8,9 kn over de grond en spoedig hadden we de verloren tijd ingehaald.

De Joleroni had als enige van ons het grootzeil  ook gehesen en probeerde het alleen met de witte motor te redden. Bij Hansweert en als de wind wegviel was hij toch gedwongen om zo nu en dan het ijzeren paard van stal te halen. Ik had meer zorgen om om kwart over negen met de kering van de stroom bij de keersluis te zijn. Dat lukte ons niettemin prima en in een recordtijd van bijna vijf uur zaten we in de linkeroever jachthaven van Antwerpen.

We hadden geen zin om nog warm eten klaar te maken en gingen na een paar broodjes en thee onze kooien in (voor outsiders, zo heten de bedden waarin we slapen). De Safety had nog gevraagd of wij bezwaar hadden om nog een nacht langer te blijven. Voor ons was dat geen probleem, noch voor de Joleroni. Minpuntje was dat het weer misschien niet zo gunstig zou zijn om maandag te vertrekken. We hebben toch hoop dat het met de wisselende verwachtingen toch wel weer goed zal komen.

Antwerpen, vrijdag 24 juli

Het was een stralende dag en na een uitgeruste nacht besloten we rond kwart voor twaalf naar het centrum te vertrekken. Om half zes kwam ik Steven van de Safety nog bij de douches tegen, die de trein van 7.00 u ging halen om een paar zaken af te handelen op kantoor. Hij wordt voor drie dagen afgelost door Val, de vriend van Ully en zou maandag weer aan boord komen.

Zo gezegd een stevige wandeling van de linkeroever naar het centrum. Het was heerlijk weer, half bewolkt met een zuchtje wind om af te koelen, even nog in het centrum rondgeneusd, en uitgerust bij een cafeetje op de markt. Ik nam nog een Koninck Bolleke bier, bekend van een van onze eerdere trips naar Antwerpen. Het smaakte nog steeds prima. Daarna nog een stadswandeling gemaakt van twee uur, waarbij de enthousiaste gids (een hobbyist) ons uitgebreid over de wetenswaardigheden van Antwerpen informeerde. Historie van het ontstaan van Antwerpen, kathedralen, vleeshouwers gilden huis en nog meer.

Na deze wandeling spoedden wij ons naar de pinautomaten en de supermarkt. Onderweg kwamen wij in een drukke Albert Hein nog een stralende Ully tegen met haar vriend. Ze zag er charmant uit met haar polka dot blauw jurkje en zonnehoed. Daarna nog een vermoeiende wandeling terug naar de boot, met het voornemen om de volgende dag de fietsen van stal te halen. Als het goed weer wordt, gaan we morgen barbecueën in de haven. Hopelijk is het in de middag beter weer dan de verwachting.

This entry was posted in 2015 Gent/Antwerpen. Bookmark the permalink.