Antwerpen naar Hansweert/Wemeldinge

Woensdag 29 juli

“s Morgens om 10.00 u had ik een palaver belegd om met het laatste nieuws van de weergoden te beslissen om te vertrekken of niet. Om vijf uur was het nog code geel voor Zeeland maar om half tien toen ik nog een keer keek was code geel opgeheven en kon ik de groep mededelen dat we konden vertrekken. In Hansweert was het windkracht 5 met stoten 6 a 7 maar afnemend en in Antwerpen 4 bft.’Met twee riffen in het grootzeil en met de keerfok op wel te doen dacht ik….

Om twee uur zag ik al verschillende boten vertrekken en werd ik gesterkt in onze beslissing. Ideaal voor de stroming was om 15.30 u vertrekken net met de kering. Tegen half drie riep de sluismeester ons op om toch te gaan. Anders zou het 16.00 u of later worden voor we konden vertrekken. De waterstand zou anders te hoog worden voor de keersluis. Vlug zaten we binnen de 5 minuten buiten (we hadden alles al in gereedheid gebracht voor vertrek) en begonnen de tocht om 14.30 u.

Het begon buiten al flink te waaien met 5 bft i.p.v. 4, en nog sterke stroom tegen. Over de grond maakten we slechts 3 knopen snelheid. Later werd het nog erger omdat de stroom aan het keren was en we wind tegen stroom kregen. Terug kon niet meer omdat de sluis niet meer open ging, dus maar doorzetten en hopen op de aangekondigde vermindering van de wind naar 4 bft. Bij de kerncentrale Doel kwam een jacht in problemen omdat zijn motor afsloeg. De reddingsbrigade was snel ter plaatse en natuurlijk gaan er dan allerlei gedachten door je heen. Iedere keer als er door een hoge golf de schroefas vrijkwam dacht ik toeren vermindering te horen, maar gelukkig was het denkbeeldig.

Om de zaken nog erger te maken was het behoorlijk druk op de Schelde met aken en coasters die voorbij kwamen. Nog zwaarder werd het halfverwege door een toenemende wind naar 6 a 7 bft. En dat met stroom tegen wind. (De windverwachting had naar mijn mening moeten luiden: W tot NW 6 a 7 bft met windstoten 3 a 4 bft smiley sad). We kregen steile golven met de boot iedere keer in een golfdal neersmakkend. De dingen in de kajuit vlogen heen en weer. Gelukkig niets kapot. Carla hield zich dapper aan het roer, want de autopilot kon hier niets uitrichten. De Safety en Joleroni hadden het makkelijker dacht ik, maar achteraf vertelden zij dat zij door hun lengte ook golven dwars over kregen.

Carla vroeg nog op een gegeven moment, hoe lang nog en ik keek op mijn kaartplotter en zag dat we slechts anderhalf mijl van Hansweert af waren. Wat een opluchting. Ondanks alle tegenwind en golven hadden wij toch door de meestroom een snelle tijd gemaakt van 4 en een half uur. Vooral door het laatste rak waar we 8,7 kn over de grond maakten. Even later lagen we rustig voor de sluis van Hansweert alsof er niets gebeurd was. Na nog twee uur naar Wemeldinge en  een snelle maaltijd om half tien gingen we moe naar bed om pas weer tegen 7 uur op te staan. Weer een lesje geleerd. Als het weer zo instabiel is kun je beter op een mindere verwachting af gaan en zeker weer niet laten verleiden door spoed of andere boten. Je trapt er toch snel in.

NB: Ik krijg vragen waar de foto’s blijven. Die foto’s komen ook, maar worden gemaakt op allerlei bronnen: Ipads Iphones en camera;s. Plus is de nodige tijd niet altijd voorhanden en/of slechte wifi’s waar grote bestanden moeilijk door heen komen. Ik geef een seintje wanneer zij geplaatst zijn.

This entry was posted in 2015 Gent/Antwerpen. Bookmark the permalink.

One Response to Antwerpen naar Hansweert/Wemeldinge

  1. Wilfried says:

    Jullie weten vast wel dat ik meer van de voorzichtige kant ben. Ik zou ook liever niet vertrokken zijn. Wanneer het weer nog zo instabiele is, en onder invloed van zeer nabije lage druk gebieden, is windrichting en kracht erg moeilijk te voorspellen. Maar dapper, vooral van Carla, om het toch maar weer gedaan te hebben. Ik vind het achteraf niet zo erg om hier niet bij geweest te zijn.
    Met hartelijke groet aan allemaal.