Karlsborg

dsc02683Na mijn laatste update nu weer een beschikbare wifi gevonden. Na de sluizen van Norrkvarn (noorderkoren) voeren we door 9 sluizen bij Hajstorp, Toreboda, Tatorp en dan via het Viken meer en plaatsje Forsvik naar de haven van Karlsborg. Op weg naar Tatorp overnachtten we in Jonboda, weer een mooi rustig ligplaatsje waar we een stevige wandeling van 7 km deden naar Vassbacken, om de heerlijke gebakjes te verdienen. Dit is druk van Kristina om het snoepen van Curt te verminderen en we deden natuurlijk mee.

dsc02680Overigens geen straf, want onderweg kwamen we een stel mooie paarden tegen en een aantal jonge stieren die allemaal bijzonder nieuwsgierig op ons “äppetje geroep” (anekdote voor Ernst en Edith) afkwamen. Na een winkelstop in Toreboda, het Vikenmeer op. Net als vorige keer (zie verslag op homepagina: Zweden 2005), weer spiegelglad, dus geen wind om te zeilen. Die roesten langzamerhand vast. Het laastste stukje is een prachtig stuk natuur en je vaart het vlak langs.

Het was wel even schrikken toen we om een bocht in het kanaal (breedte 10 meter) een stoot op een hoorn hoorden van een passagiersboot. Passeren was er niet bij, dus in kolonne van vier boten voeren we zo’n 500 meter achteruit. Daarna vervolgden we de tocht. dsc02682Ik wilde nog een tussenstop doen in Forsvik waar we 4 jaar geleden een houten rivierboot in aanbouw zagen, maar Curt vertelde dat het nu in Karlsborg ligt en daarna naar Motala verhuisd zal worden waar de stoomaandrijving ingebouwd zal worden. Dus Henk, een foto daarvan hou je nog tegoed.

Om twee uur (16 juni weer) zaten we in Karlsborg. Gelegenheid om op de fiets drie tanks dieselolie van een pompstation op te halen. Het weer is deze drie vier dagen heel zonnig, ’s morgens nog wel koud maar  tegen de middag weer zonder trui. Komende dagen hetzelfde. Op het moment, 6 uur in de morgen, dat ik deze update tik, schijnt de zon recht in de kajuit. Dat wordt om 8 uur Carla wakker maken met gebakken eieren en bacon en worstjes. Ik heb er nu al zin in.

Gisteren hebben we voor onze viering van het 36 jaar huwelijk van C en K, een onwaarschijnlijke nederlaag geleden met midget golf. Helaas was het op de tweede 9 holes niet mijn dag. Carla probeerde met 4 maal een slag en drie maal 2 slag nog de eer op te houden maar de vijf maal 8 slagen die ik er tegenoverstelde waren funest. Ik denk dat de fietstochtjes nog in mijn benen zaten. dsc026961Een partij om snel te vergeten.

Het positieve was dat Curt zo vergenoegd was dat hij ons uitnodigde in het restaurant om hun 36ste verjaardag te vieren. Misschien een idee om toch vaker te verliezen. Het museum van Karlsborg hebben we nu al een paar  keer gezien, een aanrader voor anderen, dus vandaag gaan we om 12 uur varen naar Iglesbacken, waar Curt zijn zus woont (drie uur varen naar het noorden op de Vattern). Zij bezitten daar een groot stuk bos met een aanlegsteiger waar we kunnen overnachten. Ik ben benieuwd.

This entry was posted in 2009 Stockholm. Bookmark the permalink.