Midzomerdag

Ik loop een aantal verslagen achter. Of er was geen gratis wifi in de buurt, of het was belachelijk duur om in te kopen. Dus nu een beetje lange update.

dsc02722Midzomerdag Een leuke dag gevierd op 19 juni in Askersund. Eerst ’s middags naar volksdansen in oude klederdrachten. Daar deed Curt’s zus altijd aan mee, maar dat heeft ze na jarenlange voorzitterschap, nu blijkbaar opgegeven wegens andere te drukke werkzaamheden. Leuk om die oude gebruiken te zien, hoewel het niet meer zo aanslaat bij de jongeren want het waren meestal oudjes die meededen. Dat schijnt in het noorden bij Dalarna enz. wel anders te zijn. Daarna hebben we ook ijverig meegedaan aan de dans met kinderen om de midsummer pole. Ik werd zelf geinterviewed door een verslaggeefster van de lokale krant. Curt heeft de krant meegenomen voor ons. dsc02731De midsummer pole is een lange paal met boven een driehoek en aan de einden van de driehoek twee cirkels, alles versierd met berketakken. Symbolisch stelt het vruchtbaarheid voor, de ballen en paal van Odin en de driehoek van Freja. Volgens de boswachter Peder die ook bij Curt zijn zuster uitgenodigd was, gingen de meisjes vroeger zonder slipje naar de dansen tot diep in de nacht. Als jongen vind je dat natuurlijk fantastisch, maar als het mijn dochter was ging ze de deur niet uit. Sterk paternalistisch, maar gelukkig heb ik geen docher om me daar zorgen over te maken. Het zullen wel vruchtbare dagen en avonden zijn geweest.

dsc02738De smorgasbord daarna (begon al om 4 uur) was uitgebreid en duurde heel gezellig tot na achten, zie foto’s. O.a. zalm en zalmforel, verschillende soorten haring (beetje zoetig) vers gebakken brood, vers gekookte aardappelen, grote kreeftjes en salades, quiche met broccoli en haring en gegratineerde aardappeltaart. Kortom een smulpartij. Aan tafel werd druk gezongen en getoast, en moest ik ook mijn vertaling van “het is moeilijk bescheiden te blijven” in het zweeds brengen. Na al die drank vond iedereen het fantastisch, gelukkig maar.

De volgende dag kletterde het zo van de regen dat we niet weggingen. ’s Middags klaarde het echter helemaal op en gingen we de uitgestelde tocht doen naar de Koninklijke manor Stjernsund, zie foto. dsc02754De geschiedenis begint in 1630. Het werd door Olof Burenstam (die Burens komen overal voor) in 1785 opgeknapt en hij legde er een engels park omheen. Vanaf 1823 t/m 1860 was het eigendom van de Bernadottes. Dankzij de zingende prins (king Charles) heeft het nog steeds een interieur daterend van de mid-19de eeuw. Hij legde zelfs een biljard zaal aan (eigenlijk snooker). Mijnheer Knut Cassel kocht de Manor in 1860 en maakte er een boederij van en fokte de originele Zweedse Rode koe-ras.

Motala

Op zondag 21 juni gingen we alvast op weg naar Motala. Curt zou nog de motorman om acht uur op bezoek krijgen en ons dan later met 25 knopen (voor de leken onder ons, geen naaigoed maar zeemijlen per uur), inhalen. Toen we bijna bij Motala waren, kwam zijn telefoontje dat hij weer pech had. De oplossing kortom; hij heeft de aanzuigleiding in de tank, 5 cm korter gemaakt en een soort zuigkorf op aangebracht. Er gaat nu 35 liter minder uit de tank, maar hij zuigt in ieder geval niet meer die troep op uit de tank. Daarom kwam hij pas op maandag in Motala aan waar wij inmiddels geduldig op hem gewacht hadden. Niet erg, want wij maakten er een rustige dag van met rondkijken in Motala. Het motor museum, zeker interessant om te bekijken, hadden we vorige keer al gezien, dus nu maakten we een wandeling langs het kanaal naar de plaats waar de Eric Nordeval raderboot van een stoomaandrijving werd voorzien. Foto’s en technische details zien jullie als wij op de terugweg zijn naar Forsvik. Om energie op te doen voor de terugwandeling, namen we heerlijke zweedse wafels met aardbeienjam en slagroom en rabarberkoek.dsc02796

Berg

Zoals bijna alle g’s uitgesproken als je, dus berje. Na de eerste sluis krijgen we gelijk bij Borenshult oponthoud vanwege een passagiersboot. Die krijgen overal op het kanaal voorrang. Geen probleem, want we gingen op ons gemak terugkijken naar de passagiers met een bakje koffie en zweedse bullen in de hand en in de mond. Even verder kreeg Curt een motoralarm en moest hij olie bijvullen. Een dagelijkse controle bij de Nube Gris. We voeren en varen dagelijks langs prachtig glooiende heuvels, akkers en boerderijen. Ik denk dat Marja en Lex ( en Kees) hier een prachtige fietstocht langs het kanaal kunnen doen. Je gaat harder dan per boot, wel een beetje inspannender. dsc027601Bij brug zoveel, onze ijsschuld van het midget golven ingelost. Het valt me wel op dat C en K de laatste dagen steeds moe zijn als we een midgetgolf baan zien. De angst voor de zware revanche van ondergetekende zit er wel in denk ik. Na 15 sluizen en verscheidene bruggen lagen we in een mooie havenkom aan onze zweedse hekboeirol. Natuurlijk weer verkeerd ingeschat met onze landvasten, dus de lange lijn bracht uitkomst.

Norsholm

Van Berg naar Norsholm. Eerst anderhalf uur wachten, omdat de trein boten naar het westen, voorrang had, daarna door de bekende (alle brochures) sluizentrap van zeven sluizen naar beneden naar het Roxen meer (overtocht van anderhalf uur) en nog een sluis in Norsholm. Zoals de laatste dagen, schitterend weer, volop zomer, goed insmeren, maar wind pal tegen, dus toch maar blij dat we een goed lopende motor hebben. Rond 14.00 uur aan de kade in Norsholm. Boodschappen bij de ICA, drankje en happy hour aan de kant aan de picknicktafel en ’s avonds zalm bij Kapten Billes.

Eerste brug om 9.05. Daarna werken alle sluizen mee en liggen we om 13.15u midden in Soderkoping. Dit stuk kanaal was bijzonder mooi, af en toe waan je je in de jungle. Veel wilde bloemen. Wat zullen H en I dit missen. Natuurlijk ook heel gezellig met C en K. Na een wandeling in deze oude stad (stadsrechten sinds 1200) getogen nar de beroemdste ijscozaak in Zweden. Om drie uur!! wachten om een seating te krijgen en eindelijk aan onze bestelling toe. Wat is de grootste? Nou een grote coupe voor 37 euro, maar dat durfden we niet aan en we misten Henk. Daarom maar bescheidener porties genomen, zie foto. Daarna de vrouwen even gewinkeld en de mannen opgeruimd in de boot (synoniem voor een tukje doen).dsc02798

Oxelosund

Van Soderkoping naar Oxelosund is het ongeveer 35 mijl maar inclusief drie sluizen schatten we acht uur. De wind kwam veelbelovend uit het oosten, dus misschien weer lekker zeilen……….. Nee dus, toen we de zeilen hezen, draaide hij prompt naar het noord-oosten en begon naar de 22 knopen tegen, te waaien. dus niet alleen, niet zeilen, maar ook flink tegen. Desondanks ging het sluiswerk voorspoedig en waren we na een toch leuke tocht langs de scheren na 7 uur in de haven. Ik herkende het helemaal niet, maar vorige keer waren we met H en I in de vissershaven gaan liggen, blijkbaar. Hier echter gratis wifi, dus alles maar bijmailen en updaten. Morgen verder naar Trosa.

This entry was posted in 2009 Stockholm. Bookmark the permalink.