Vanersborg-Varberg

Eindelijk weer wifi. Iedereen bedankt voor alle reacties. Helaas kan ik niet alle mail beantwoorden. Als ik wifi kan krijgen is het vaak voor een uurtje en dan moet ik proberen dit verslag erdoor te sturen en mijn weergegevens te checken.

dsc02988De havens zijn overal vol met terugkerende boten blijkbaar, want we ontmoeten vaak dezelfde boten. Op het tijdstip dat we vertrokken (rond 8 uur op 18 juli) was iedereen nog in diepe slaap blijkbaar, want we voeren slechts met zijn drieen weg naar de eerste sluis drie mijl verderop. De planning was naar Lilla Edet te gaan en de dag erna naar Gotenborg of het Bohuslan kasteel een paar uur varen voor G. De stroom die meezat (anderhalf mijl/uur) en het sluiswerk bij de Trolhattan-sluizen ging zo voorspoedig dat we besloten in een ruk door te varen naar Gotenborg. Onderweg nog even gezwaaid naar de groot-ouders van Linda (van de smorgastorta). Die waren enthousiast naar de kade gekomen om ons “langs” te zwaaien. Bij de sluizen hebben we ons nog beklaagd bij de sluismeesters omdat zoveel bolders doorgeroest waren en we eigenlijk alleen bij de trappen met overpakken van de lijnen, behoorlijk naar beneden konden zakken. We kregen te horen dat volgend jaar groot onderhoud gedaan zou worden en ook jachtvriendelijke bolders (kleinere afstanden) gemonteerd zouden worden. Dat hoop ik dan voor die andere jachten, want voorlopig heb ik met drie keer Gotakanaal het kanaal wel gezien.

In Lilla Bommen zat de haven stikvol. Curt was vooruit gevaren om plaatsen te zoeken, maar ik werd naar buiten gestuurd door de havenmeester omdat al zo’n 30 jachten buiten op de stroom rij aan rij zaten. Curt belde me echter op dat hij een plaatsje had voor ons. Met enig plat persen van een aantal stoowillen (H en I kennen dat wel van Marsstrand in 2007) lukte het ons om toch nog rustig in de haven te liggen. Wel zo plezierig na 9,5 uur varen en sluiswerk. Blijkbaar vonden ze de belangstelling zo mooi dat ze gelijk het havengeld verhoogd hadden met 5 euro per boot (Engels praktijken).

19 juli doorgevaren met goed weer naar Lysekil, want Toby en Irma zouden daar om 7 uur uit Kopenhagen aankomen. De vaarweg naar Lysekil tussen de scheren leek net de A4 op het spitsuur. We kwamen wel honderden boten tegen en werden door eenzelfde aantal motorboten gepasseerd. Ongelooflijk. Natuurlijk iedere keer flinke golfslag. Ik weet niet of dit vanwege het weekeind was of dat iedereen plotseling naar huis moest, want het waren Duitsers, Denen, Noren en Zweden en de enkele Nederlanders zoals wij. Daarbij zag je gelijk waar het geld zit. De Noren hadden bijna allen van die grote nieuwe boten. Natuurlijk was de haven in Lysekil ook overbevolkt, maar we konden een plaatsje vinden op slechts drie boten dik. De dag erop verkastten we naar een ligplaats van Andreas, een beetje korter qua lengte maar gratis.

dsc030021Bij Curt thuis was het die avond gezellig met Andreas, Linda, Frederik en Cecilia, Toby en Irma en wij vieren natuurlijk. Veel te vertellen natuurlijk aan beide kanten, maar we gingen vroeg naar bed want het was toch een lange dag geweest. De volgende dag besloten we een beslissende midgetgolf partij te spelen met een zweeds team tegen Nube Gris met versterking van Linda. Resultaat: gewonnen door Nube Gris. Dus de eindstand 3-2, met vier hole-in ones van ondergetekende.

Gotenborg

22 juli vertrokken we weer naar Gotenborg waar we Ully zouden oppikken bij het Centraal station. Omdat de fan van de hete lucht van de koelkast het begeven had (iedere 3 a 4 jaar vervangen) besloten we naar een grote marine-shop te zeilen; Fiskeback, even buiten Gotenborg. We hebben aan boord een koelsysteem dat werkt volgens het bi-metaal principe. Geen bewegende delen behalve een koelfan en een hete lucht fan. Het brengt de temperatuur naar ongeveer 4 graden maar vriest niet. De haven Fiskeback is een hele grote haven maar niet ingericht als Gasthaven zoals bleek, maar we mochten van de havenmeester gratis blijven liggen met electriciteit. Ully was ondertussen met de bus naar de haven gekomen omdat het toch later werd dan we dachten.dsc03004

Varberg

Het weer de volgende dag beloofde niet veel zon en regenbuien. Omdat er weinig wind zou zijn (tot windkracht 3, 4) uit het ZO en Zuiden natuurlijk, gingen we toch maar op weg. Dat kwam allemaal uit tot een uur voor onze aankomst. Daar begon de wind te ruimen naar het zuidwesten en toe te nemen tot windkracht 7. Onze snelheid zakte door de golven tot 3 a 4 knopen en ik deed toen de fok maar bij, om de boot te stabiliseren en door zijwaarts zeilend de golven te nemen. De snelheid ging hiermee naar 5 a 6 knopen. Door deze laveer klappen kwamen we echter pas twee uur later aan in Varberg.

Morgen gaan we naar Halmstad. Daarna weet ik het nog niet want er komen weer een paar zware wind dagen aan. Van de vier keer dat we nu naar Zweden gevaren zijn is dit wel het slechtste qua weer dat we meegemaakt hebben. Maar dat is bijna in heel Europa het geval blijkbaar. We houden de moed er in echter en hopen dat we meteen door kunnen zeilen door de Duitse Bocht. Planning: Gilleje, Kopenhagen, Mon, Gedser, Grossebode, Rensburg, Cuxhaven, Helgoland, Norderney, Lauwersoog, Leeuwarden, Lemmer en lelystad. Als Randy en Yolanda nog mee willen varen kan dat vanaf Rensburg. We horen het nog wel.

This entry was posted in 2009 Stockholm. Bookmark the permalink.