Lelystad
Op 28 juli vlogen we terug naar Lelystad voor de crematie op donderdag. Alles heel snel geregeld, mede dankzij de hulp van mijn broer. Het was een informele gelegenheid, maar door de opzet kreeg iedereen tijd en gelegenheid met elkaar en over mijn vader te praten, en hem een waardig afscheid te geven.
Door deze onderbreking van de trip konden we nog anderhalve dag heel ijverig de tuin weer een beetje op orde brengen. Het was een jungle. Veel pruimen, kruisbessen en frambozen. We hebben op donderdag ook nog even gedag gezegd aan H en I die in Hoorn lagen met hun boot en gasten Frans en Nellie. Even bijgepraat, daarna moe naar huis voor een volgende lange dag terugvliegen naar Kopenhagen met overstap in Billund.
Klintholm (eiland Mon)
We vertrekken 1 augustus om 7.00u. Een geschatte tocht van 10 uur. Mooi weer, maar weinig wind, stroom flink mee eerste paar uur. We zeilen en motoren verder, totdat de motor ermee uitscheid. Ik had een paar minuten eerder net aan Carla verteld dat ik voor de zekerheid voor de tocht in de Duitse bocht alles weer even wilde nakijken. Het lijkt of Odin dat ook hoorde, niet te geloven. We zeilden echter rustig verder want ik had goede ervaring met Klintholm met het binnenzeilen en aanmeren. De wind zakte een uur voor aankomst echter helemaal weg. Gelukkig kwam een tjalk: De Witte Dolfijn, ons achterop en we kregen een lift naar de haven waar we rond 4 uur aankwamen. Als wederdienst kon ik met het electrische schema van de Dolfijn aan de gang want ze hadden problemen met de motoren van de zwaarden. Daarna ons filter weer vervangen en de tank weer helemaal schoongemaakt. Ik heb nota bene steeds toevoegingen bij de diesel gedaan om bacteriele aangroei te vermijden, maar het filter was toch weer behoorlijk vuil.
Gedser
De volgende ochtend om 9 uur naar Gedser. De wind zat goed maar de motor gaf nog steeds problemen. Ik vermoedde dat ik het filter niet goed opgeschroefd had want iedere keer sloeg hij af wegens lucht in het systeem. We waren echter aan het zeilen en lieten ons niet van deze mooie zeildag beroven. Vijf uur later voeren we met een licht windje de havenkom binnen. We moesten uitwijken voor een Duitser die vlot nederlands bleek te praten en ons een hulpje aanbood bij het aanmeren. Een goede niet dure, ruim opgezette haven waar andere een voorbeeld aan kunnen nemen.
Ik heb het filter weer opnieuw gemonteerd en de leiding nu goed ontlucht. Motor liep rustig en sloeg niet af. Hopelijk is dit de laatste filter pech. In de winter toch maar een tank-kijkgat aanvragen bij Roelof. We vertrekken de volgende morgen naar Heiligenhaven. Voorlopig krijgen we goede wind, maar ik kijk voor de zekerheid morgenochtend weer.
Heiligenhaven
De lucht zag er betrokken uit en de wind west. Dat werd dus motorzeilen met de golven bijna dwars in. Niet prettig voor Carla zo te zien, maar Nube liet zich van zijn beste kant zien en het samenspel van zeilen en motor ging prima. Golf af trok de motor en golf op, het zeil. Met een mooie gang van 6 a 6,5 knopen, 25 graden aan de wind, waren we er na ongeveer 6 uur varen. Ik moet zeggen dat het afslaan van de motor steeds weer door mijn gedachten speelde, maar hij hield zich goed, dus hopelijk zijn de problemen nu achter de rug. Heilegenhaven zelf is een mooi oude hanzenstadje, zoals ik in de trip van 2005 al schreef.
Ik moest nog in Grossenbrode zijn (voor onderdelen van Dehler jachten). Dus we gingen met de bus en lopend (2 km dachten we, in het echt werden het er 5), maar helaas was de Marina al gesloten. Dan maar morgenochtend weer proberen, maar dan ga ik op de fiets. ’s Avonds nog even mijn verjaardag gevierd met een etentje in het restaurant in de haven.
Rensburg
Op de fiets ben ik nog even naar Grossenbrode gegaan. Er was een dame die wel engels sprak maar niet veel van techniek wist. De baas was er ook niet, dus het werd moeilijk uit te leggen wat ik precies nodig had voor Henk. Gelukkig zag ik wel de keukenkraan liggen die ik nodig had en was de reis niet helemaal voor niets. Met Henk moeten we maar op het internet kijken en daar samen dan naar toe rijden. Daarna 20 minuten terugfietsen tegen de wind in, en meteen om 9.40 vertrokken richting Rensburg. Een licht buitje en de wind NW, bijna net te bezeilen. Een heel andere rak dan de laatste keer toen we slechts 3 knopen over de grond maakten. Nu kwamen we om half vier bij de sluis en konden gelijk naar binnen met een hele reeks boten. Daarna in drie uur tijd in Rensburg. Dit is een gezellige haven, altijd vol, maar met goede faciliteiten. We hebben er heerlijk schol gegeten. Het weerbericht belooft niets dan goed. Alle winden in de juiste richting en goed weer. Haast niet te geloven en dat drie a vier dagen aaneenstuk. Het lijkt erop dat we 11 of 12 augustus thuis kunnen halen.
Cuxhaven
VAn Rensburg vertrokken we naar Cuxhaven. Een haven die bijna elke nederlander aandoet die naar de Oostzee gaat. Tot nog toe haebben wij het vermeden omdat we altijd INKOPEN doen in Helgoland. Het tij was nu gunstig om overdag in Helgoland aan te komen vanuit Cuxhaven. In Cuxhaven van de havenmeester vernomen dat Helgoland stikvol zat met deelnemers aan een Regatta. Een streep door mijn goedkope alcohol rekening. Dus dat wordt voor het eerst Cuxhaven – Norderney. Eigenlijk is Cuxhaven best een goed punt. Het centrum is meteen over de dijk te bereiken en de haven heeft alle goede faciliteiten en ook niet duur.
Norderney
Alle stroomberekeningen en wind zuidoost duiden op een goede tijd. We hadden ook mazzel dat het springtij was, dus al met al waren we met 10 uur varen plus een zonnige dag om half vijf in Norderney. Dat kan op een andere dag wel twee of drie uur meer zijn. Het weer ziet er voor morgen ook weer goed uit en OZO. Dat wordt dus hoogstwaarschijnlijk een gennakerdag.
3 Responses to Kopenhagen – Norderney