Norderney naar Lemmer

Het weer beloofde veel goeds. OZO wind en windkracht 4. Ik had mijn gennaker al klaargelegd met speciaal afstelmogelijkheid voor de tack. De keerfokval heb ik naar de punt gebracht zodat ik bij iets ruimere wind een afstelmogelijkheid extra heb. Vertrek gepland om 13 uur, maar doordat iedereen er vroeger vandoor wilde toch maar om 12 uur weg. Een zonnige dag, maar wat heiig, dus minder heet dan de dag ervoor. dsc03081Nou de beloofde 3 a 4 bft bleef weg en we motorden de hele weg op een spiegelgladde zee, met een lichte deining. Bij de aanloop van Lauwersoog is de betonning flink veranderd. Een groot jacht kwam vanuit het noorden in en liep vast. Gelukkig was de vloed aan het opkomen en kon hij loskomen. Even verderop nog een boot die vastliep. Om 20.30 u liggen we in de vissershaven, waar het ook ontzettend druk is.

Leeuwarden

De volgende ochtend varen we om 8 uur naar de sluis. Ook daar liggen de boten gestapeld. Die maken echter geen aanstalten tot vertrek, dus we waren om half negen in de sluis. Eerst even bijgetankt in de jachthaven en daarna op weg naar Leeuwarden waar we dachten even bij te komen van het jagen achter elkaar de afgelopen dagen. dsc030821Daar was het echter een enorme drukte en echt geen plek. Ze lagen zelfs dubbel op veel plekken. Nou daar hadden we geen zin en we besloten door te varen naar Grouw. De Drachterbrug was echter defect, en voor we via de gewijzigde staande-mast route in Grouw waren, was het al 8 uur ’s avonds. Ook daar weer alle plekken bezet. Ook in de nieuwe jachthaven. Vlak voor de pizzeria mochten we dubbel liggen naast een bavaria. Met het restaurant dichtbij. liet ik me de baby spareribs en Carla de gegrilde zalmforel lekker smaken. Een verfrissende douche erna en we konden er weer tegen. Geen tijd gehad voor boodschappen, dus alles was op, de volgende morgen. Carla wist zich nog te herinneren dat er een winkeltje vroeg open was op zondag. Dus ons ontbijt was pas om half tien. Als troost twee dikke croissantjes en broodjes en met de koffie om 12 uur twee Danish rolls. De calorieen vliegen erin. Het wordt vandaag een rustige dag met een dikke telegraaf, baseball op de tv en alle zeilbladen lezen die ik meegenomen had. Het weer prachtig zonnig met een draaglijke temperatuur van 21 graden. We genieten.

Lemmer

Als we doorjagen zijn we waarschijnlijk binnen negen uur in Lelystad. Maar de laatste twee dagen doe ik het rustig aan. Tenslotte zijn we met vakantie, al heb ik mijn best gedaan om de jaarlijkse pensionados dag te halen. Dat lukt dit keer niet.

Dat is spijtig voor de organisatie door Teun, die een bezoek aan een veiling en een kwekerij geregeld had. Volgend jaar moet de bijeenkomst maar in mei of april gehouden worden. Tot nog toe heb ik drie keer mijn vakantie gewijzigd of ben ik tussendoor naar huis gevlogen om het niet te missen. Om een of andere reden moet het perse in juli of augustus gehouden worden.

We varen morgen dus eerst naar Lemmer en daarna overmorgen naar Lelystad, waar we schatten rond 3 uur aan te komen.

This entry was posted in 2009 Stockholm. Bookmark the permalink.