HAMBURG

Aankomst in Hamburg

Zoals ik in het vorig stukje schreef hadden we ongeveer 9 uur nodig om in Hamburg te komen. Het was beter geweest om een uur later te vertrekken. Het tij stroomt nog even door na laagwater en dat hadden we in het begin dus ook tegen. Voor planners; een uur na laag water uit Cuxhaven vertrekken naar Hamburg. Je komt dan bij een vaarsnelheid van 5 knopen precies met hoogwater in Hamburg aan.

In Hamburg nemen we de City-Sporthaven, midden in de stad. Bijna ideaal, maar we liggen aan de rivier, dus de hele dag en nacht deint de boot wat iets minder prettig is.

Even een vergelijking met London. Iedereen is enthousiast als er een trip georganiseerd wordt naar London, maar Hamburg hoeft er volgens mij niet voor onder te doen. Overal drukke terrasjes, een grote gezellige wandelboulevard, alle bus-, U-bahn en sneltram verbindingen vlak voor de deur (de haven). Centrum dichtbij en alle vermaak binnen redelijke loopafstanden. Geen sluizenwerk. Daarnaast zijn er langs de rivier ook kleine steden zoals Gluckstad en Stade die zeer zeker de moeite waard zijn van een bezoek. Bovendien nog het feit dat je overal als je wilt kunt zeilen (als de wind gunstig is natuurlijk).

23 juli: Vandaag om half tien van start naar een oude buurt die dicht bij de haven ligt waar nog veel oude pakhuizen zijn. Joop van de Enden heeft daar zijn akademie voor musical artiesten en er zijn veel oosterse tapijthandelaren die er hun winkel en opslag hebben. Het is laag water in de grachten maar blijkbaar loopt deze buurt wel eens onder als de Elbe overstroomt. Er zijn hoge loopbruggen om op die momenten de bewoners toch kans te geven naar elders te gaan. Ook zijn de kademuren heel hoog en zijn er schuiven die de stad kunnen afsluiten voor het water.

Dan nemen we de bus naar St. Pauli om daar koffie te drinken. Dit is de rosse buurt, die voor kenners alle mogelijkheden biedt voor vermaak. Maar net als bij de walletjes in Amsterdam, is er veel meer te zien en beleven. Drie of vier musicals draaien er tegelijk en allerlei concerten en musea zijn mogelijkheden, maar daar hebben we ons niet aan gewaagd. Overdag is St. Pauli minder gezellig natuurlijk, maar ‘s avonds is er veel vertier in pubs en bars etc. Wel regelmatig zwervers gezien, ook in het park en onder bruggen.

Na de koffie op de Reeperbahn nemen we de bus verder de stad in. We stappen uit bij de hoofdingang van een enorm park dat dwars door de stad loopt. Met prachtige bomen, struiken fonteinen en vijvers. Ook zijn er enorme tropische kassen, een japanse tuin en een grote speeltuin met spuiters en allerlei leuk materiaal voor kinderen om zich te vermaken. Daar eten we een patatje en natuurlijk een hamburger. Vervolgens lopen we naar een meertje, de Innen Alster en onder een tunneltje de Aussen Alster. Heerlijk aan het water gezeten en naar meerkoeten en zeilbootjes gekeken. Waar hebben we die topics meer gezien?

Dan weer een bus naar het stadhuisplein, heel groot en vol kramen met eten en drinken. Er wordt de 25 ste jaar gevierd van het bestaan van de Frankfurter wijnproeverij, enorm gezellig. Allerlei soorten wijn sommisgen heel zoet en zuur, van alles wat. Het stadhuis is een prachtig gebouw en heeft een grote binnenplaats met een terras en een grote fontein met bronzen beelden. Binnen is een mooi restaurant. Dan lopen we langs een winkelgalerij met allemaal boogjes en nemen we de u-bahn naar de haven en halen we nog even kip voor de avondmaaltijd.

24 juli: Om 7 uur waren we al gedouched. We wandelen naar de Michaelis kirke en moeten in de rij voor de torenlift. Boven is het behoorlijk koud en we blijven er niet lang. Niet de moeite waard, wel een prachtige toren met bronzen platen afgewerkt, ook de pilaren van de galerij. Terug naar de boot. Om 9 uur ‘s avonds gaan we met de u-bahn naar de Planten en Bomen tuin waar een concert wordt gegeven in combinatie met waterfonteinen en gekleurde licht van schijnwerpers. Er staat veel muziek op het programma en dat elke avond om 22.00 u.

25 juli: We gaan vroeg op weg om de vismarkt te bekijken. Er zijn heel veel mensen op weg erheen, maar het blijkt een gewone markt te zijn. Achteraf hadden we toch door moeten lopen naar het gebouw van de visafslag. Als we terugkomen gaan we met Fred en Corrie naar een miniatuur wonderland. Het is gevestigd in een van de grote pakhuizen. Prachtige taferelen en leuke details, gerangschikt naar verschillende landen, er wordt ook aan een forse uitbreiding gewerkt. ‘s Middags om 15.45 u na een toch tekort bezoek aan Hamburg naar Gluckstad vertrokken. Wind pal tegen maar gelukkig wel zon. Op de strandjes langs de noordoever van de Elbe is het heel druk, er zijn veel terrasjes en in Altona en verderop tegen de heuvels staan prachtige villa’s. Na een paar uur begint de stroom mee te lopen en om 20.30 u komen we aan in de buitenhaven van Gluckstad. Het is er druk maar we vinden er allebei een plekje.

26 juli: Gluckstad.
Na het ontbijt gaan we om 10.15 u naar het centrum, een verrassend gezellig stadje met een marktplein vol terrasjes waar we natuurlijk aan de koffie en warme chocola gaan met een traditioneel Deense lekkernij. We doen een stadswandeling en komen bij een winkeltje dat alleen maatjes haring verkoopt, op allerlei manieren gemarineerd. ‘s Middags begint het te regenen en blijven we op de boot.

27 juli: Vanmorgen is er markt en halen we groente etc. Voor de lunch nog wat maatjes gehaald. Carla krijgt de schrik van haar leven als er een kanonschot dichtbij afgaat. De spui-sluisdeur brengt je soms plotseling aan het schrikken als hij met een klap dichtvalt. Wat er precies aan de hand is kunnen we niet ontdekken. Die deuren zullen het niet lang uithouden op die manier. Om 15.45 vertrekken we naar Cuxhaven met slechts het laatste stuk vanaf Brunsbuttel met de zeilen erbij. We halen de 10 knopen. Met de zon in het westen is het turen naar schepen en boeien maar bereiken we toch om 20.30 u veilig de haven.

28 juli. Andre heeft al vroeg de witte was in de machine gegooid (gelukkig wist de machine wat hij moest doen). Na het ontbijt ook nog de gekleurde was er in en alles weer lekker fris en schoon. De ochtend was behoorlijk nat maar inmiddels is het lekker zonnig. Een paar reparaties aan de boot; een lekkend raam en een kapot boeglicht.

This entry was posted in 2010 Hamburg. Bookmark the permalink.