Cuxhaven naar Bremerhaven/Bremen

Cuxhaven naar Bremerhaven

29 juli: Om 6 uur verlaten we de haven. De weervoorspellingen zijn goed; zonnig weer, wind uit een redelijke hoek NW, in het begin wel tegen maar later te bezeilen. De stroom werd sterk en de golven steiler. Ik voelde de motor plotseling toeren verliezen en keerde voor de zekerheid op de fok tegen de stroom in terug naar de haven. Dat ging zonder problemen. Wat er precies aan de hand was geweest weet ik nog steeds niet. Er kan iets in de schroef gekomen zijn want ik heb de hele motor en brandstofsysteem nagekeken; riemen aangezet, filters nagekeken, alles was brandschoon en geen witte of zwarte uitlaatgassen. Kortom een groot vraagteken.

We hadden onze kans gemist. De dagen daarna konden we niet weg, omdat de wind en het weer niet veelbelovend waren. Maar niet getreurd, we genoten van twee relaxte vrije dagen, nodigden Fred en Corrie uit voor een etentje op de Nube Gris en diepten alle gespreks-topics weer uit. De volgende dag nog een heel groot warenhuis ontdekt bij het station. Noteren voor de volgende keer.

31 juli: Vertrek om 7.00 u. Weer; wind 3-4 uit het Z en ZW, zonnetje, wind en stroom mee dus perfect. Buiten de Elbe monding ruimt de wind echter naar het westen, en motorzeilen kon maar net. Gelukkig hebben we slechts korte tijd de stroom tegen voor we het estuarium van de Weser bereikten. Het is gewoon een grote zee en we varen van boei naar boei. Alles op de Alte-weser (oude vaarweg). Carla vindt het geen fijne uren. Goed opletten en turen naar de boeien die op een grote afstand van elkaar lagen met een tamelijk smalle vaarweg. We bereikten de hoofdvaarweg en gelijk is er veel meer grote vaart. Bij de aanloop van Bremerhaven zien we veel kranen en een hele grote containeroverslag waar vijf a zes grote boten aangemeerd liggen. De wind neemt plotseling toe tot stoten van 7 en met gereefd grootzeil en motor bij overwinnen we de golven tot wij in de kom voor de sluis liggen. Op het half uur gaat die open en even later liggen we met lange lijnen in een stil haventje, met prima voorzieningen, all inclusive voor 11 euro per dag!

Zondag 1 aug: Vanmorgen rustig aangedaan. Ontbeten met eieren en bacon, altijd feestelijk. Carla gelezen in Agatha Christie, koffie en lunch onder de achtertent. Fijn weer, 22 graden. Om 13.00 u naar het Klima-haus, een modern gebouw met een enorme interactieve expositie over klimaat + verandering. WE hebben er uren rondgelopen, heel wat trappen op en af. Tegen 17.30 u uiteindelijk zeer moe op een terras onder een grote koepel een pilsje genomen. OP Andre’s verzoek voor een klein hapje erbij, kregen we een prachtige schaal met vis, garnalen, groente en brood geserveerd, niet op de kaart maar persoonlijk met twee koks, twee obers en de kassiere bij elkaar gefantaseerd. Erg lekker. Ik heb hun aangeraden het op de kaart te zetten.

2 aug.: Bremen stond op het programma, dus ipv er naar toe te zeilen namen we de trein. Niet duur, voor 30 euro een groepsticket voor 4 personen met gebruik van vervoer ook in beide steden voor een dag. Daar lopen we naar het marktplein en strijken neer op een groot terras, voor chocolade en koffie. Een prachtig plein met mooie gebouwen, kerk en raadhuis, de Bremer stadsmuzikanten, Roland de held van Bremen, alles bij elkaar. Daarna lopen we een stadswandeling door pittoreske straatjes, een stuk langs de Weser en daar, zo mogelijk nog schilderachtiger, door Schnoor, een snoer van middeleeuwse huisjes van handwerkslieden. Hier ontmoetten we een nederlandse dame die er met haar duitse echtgenoot al 48 jaar een restaurant heeft. Uiteindelijk moe terug naar het beginpunt.

3 aug.: We zouden deze dag eigenlijk van Bremerhaven vertrekken naar Norderney. De wind is echter W en NW en we hebben geen zin om lang te motoren. Morgen is de belofte van Odin dat we Z en ZW wind krijgen. Dat hopen we dan maar. Vertrek gepland om 6.45 u vanwege de sluis. We vieren mijn verjaardag met een leuk boek cadeau: “Photography of Curacao around 1900.” Dat had Carla al in Curacao gekocht. Daarna trakteerden F&C ons nog op citroentaart. Ik vertel hun pas in Norderney bij een etentje dat ik jarig was. Nu nog even een paar foto’s ter illustratie, van de camera downloaden en via deze gratis wifi connectie publiceren.

This entry was posted in 2010 Hamburg. Bookmark the permalink.