Bremerhaven naar Norderney

04 aug.:
Om 7.00 u liggen we klaar voor de sluis die dan ook opent. We moeten wachten echter en zo ver mogelijk naar voren omdat er nog een tanker aankomt. Die maakt achter ons vast met de boeg en gaat dwars in de sluis liggen met een bons. Vakmanschap is meesterschap, maar in dit geval lijkt het nergens op. Waarschijnlijk bekend bij de sluiswachter want er was ruimte genoeg om te manoevreren. Maar om 7.40 u zijn we uit de sluis.

We laten een voortreffelijke haven achter met goede voorzieningen en ik denk nog aan de masserende stralen van de warme douche. Veel havens zouden hier een voorbeeld aan kunnen nemen. De wind staat Z en zal later naar ZW ruimen, dus het wordt een leuke zeildag. Odin heeft ons beloofd dat we het 7 uur droog zullen houden, dus we hijsen de zeilen en motoren nog een uur verder om de minimale 5 knopen door het water te houden. Het tij is al aan het keren en de wind wakkert aan tot 4/5 bft. De motor gaat even een tukje doen en we schieten met een rif snel door het water. De wind is vlagerig, maar de zeegang kalm. Wind en stroom mee, dus dat helpt.

De wind neemt toe tot 5 bft. De verhaaltjes vertellers (tell tales voor de insiders) fluisteren ons toe dat we de zeilen moeten trimmen, dus overloop iets meer naar buiten, neerhaler aantrekken, en de achterstag spannen. En ja, Nube vliegt naar voren en de snelheid loopt op tot 8,3 knoop over de grond. De stilte is weer aangenaam, het water ruist langs de boot en je waant je weer op Aruba waar de palmen in de tuin ook zo ruisten naast het geluid van de zee. De lucht is zwaar gesluierd en in de verte zittten dreigende stapelwolken, maar we houden Odin aan zijn belofte. Verder onderweg kwam hij ons ook tegemoet. Bij de voorspelde buien en harde windstoten zorgde hij eerst voor de stoten en wisselde die af met de regenbuien. Zeer sympathiek, want we konden op ons gemak daarop reageren.

Na 4½ u zeilen was de zeilpret op. De wind ruimde naar het ZW en W en de stoten vaak en hard tot 7 bft toe. Mijn maatje wilde ook wel eens horizontaal zittend naar toilet, dus de tweede reef erin gezet en de motor erbij om mee te helpen trekken tegen de steeds ruimende en krimpende wind. In de buurt van Norderney werd het helemaal erg. De keerfok werd weggedraaid en we werden besproeid met een zware regenbui, waardoor je zelfs de boeien niet meer kon zien. Ik bleef doorvaren op dezelfde koers. Gelukkig hielp Odin weer door net even de sluier te lichten zodat we de volgende boei konden zien. (In het ergste geval had ik natuurlijk de radar erbij kunnen doen). Om 18.30 u voeren we de haven van Norderney in, die weer stampvol lag met de helft Nederlandse boten op de terugweg naar huis. We blijven twee dagen want dan is er weer een zuidelijke wind verwachting, plus de mogelijkheid om het eiland eens te verkennen.

05 aug: Olav is jarig en we vieren zijn verjaardag met een diner in het restaurant. Fred en Corrie helpen mee en het smaakte ons prima. Daarvoor hebben ze met z’n drieen nog het eiland verkend. Ik bleef achter om te proberen een nieuwe kabel te trekken naar het boeglicht en om het lekkende luikje eindelijk eens goed te repareren. Norderney is erg mooi. Een ruig duinenland zoals op Terschelling ongeveer. Heel veel leuke fietspaden dwars over het eiland. Een vliegveldje voor sportvliegtuigen, veel verschillende weilanden met paarden en Galloway runderen. Echt populair bij de toeristen en bij de duitsers zelf vanwege de zuivere lucht en de stranden. Volop wandelaars en fietsers. Aan de kant van het wad velden met lamsoor in bloei (paars).

06 aug: Vandaag nog dit op de site zetten. Inkopen doen voor het weekeind en voorbereidingen treffen voor de tocht morgen. En nog genieten natuurlijk van een mooie zonnige dag.

This entry was posted in 2010 Hamburg. Bookmark the permalink.

Comments are closed.